Syifa
Penganggur.
Friday, April 26, 2013 April 26, 2013 | 0 Comment(s)

Assalamualaikum.


Lately, aku semakin bosan bila online facebook and twitter mesti ade manusia yg tanya "tak keje ke?". Taktau kenapa aku rasa bosan je nak jawab soalan tu. Yes, memang aku tak kerja. Sekarang ni aku jadi penganggur terhormat lagi dikasihi kat rumah ni.


Bukannya aku takde langsung keinginan nak kerja, nak rasa gaji hasil titik peluh sendiri, tipu la kalau sekelumit pon rasa tu tiada. Tapi aku duduk rumah ni pon bersebab. Sebab aku kesiankan mak aku. Dia bukan fully housewife, she is a worker too. So lunch hour dia cuma sejam. Selama ni bila aku sekolah dia selalu terkejar-kejar time lunch hour tu. Balik nak masak lagi, mana sempat berehat.


So lepas aku habis sekolah ni, berbekalkan cuti yang sangat sangat sangat panjang, aku ambil keputusan untuk tolong mak, ringankan beban dia. Mak pon cakap dia memang taknak balik lunch hour, sebab kesian kat abah kena pick up dia. Pejabat abah dah la jauh, asyik ulang alik je, makan masa.


Maknanya, tugas aku kat rumah ialah memasak untuk adik-adik. Tu je la rutin harian aku sampai bulan 9 ni. InsyaAllah bulan 6 mungkin result upu keluar, dan aku akan sambung degree bulan 9. Ade jugak suara-suara sumbang yang cakap "elehhh, duduk rumah kerja membesarkan badan la tu" "nape tak kerja, taknak merasa pegang duit banyak ke" dan banyak lagi la soalan persis begitu. Aku taktau tu soalan atau perli semata-mata.


Normally, bila dah start kerja, dah merasa gaji sendiri, kita rasa seronok tahap tenuk kan ? So serba sedikit akan buat kita malas nak futher study. Aku bukan cakap kosong, tapi berdasarkan kajian. Lagipon aku nak spend time dengan family, sebelum terbang ke tempat orang. Bagi aku, saat paling indah bila bersama dengan keluarga tercinta :)





p/s : malu nak upload gambar masakan aku.
p/s : best tak kerja, sebab anytime free nak keluar dengan kengkawan !

Labels: ,