Syifa
Cinta pertama.
Thursday, January 17, 2013 January 17, 2013 | 0 Comment(s)

Assalamualaikum. Ahaksss.




Zaman belasan tahun aku ( atau mungkin kita ) amat menyeronokkan, terutama sekali di awal belasan tahun. Masa tu apa yang aku tahu bangun tidur, pergi sekolah, chill dengan kengkawan, lepak library, balik rumah, online Myspace and Tagged, makan, tidur dan begitulah putarannya. Di awal usia 13 tahun, aku belum kenal apa itu cinta walaupun rakan seusia aku sudah. So advance.


Tapi aku ada crush masa umur 12 tahun, tak tahulah dia sedar ke tak kewujudan aku. Maklumlah, aku bukan budak panas kat sekolah, comot je. Dia pulak comel, senyum nampak lesung pipit, gigi taring, manis sangat. Kami classmates dan stay hostel sama-sama. So aku memang ada banyak masa untuk usha dia kat sekolah. Cuma aku tak berani, fear of rejection. Dia ramai secret admirer. Aku tahu tu sebab member aku sendiri minat dia, Lepas UPSR kami pisah camtu je, dia pindah Jerantut rasanya -,-


Masuk alam sekolah menengah, mula rambang mata memandang para abang senior. Ada la jugak tersangkut hati dengan beberapa orang, tapi sekadar minat dalam diam. Aku minat abang senior kelas sains sukan. Body masing-masing perghh tiptop ! Termasuklah Wan Zack Haikal ! Salah seorang senior yang aku minat. Tapi biasalah, geng-geng sains sukan ni semua dah ada awek. Awek masing-masing kelas vokasional, cun-cun pulak tu. K pasrah.


Aku mula betul-betul rasa sayang dan cinta masa umur 16 tahun. Masih cinta monyet sebab di alam persekolahan lagi kan. Tapi ni monyet yang dewasa sikit la. Kihkihkih. Setahun lepas tu kami putus, sebab kononnya nak fokus study dan exam memandangkan aku SPM dan dia STPM. So clishe. Dia ada cari aku balik, tapi masa tu aku dah couple lain.


Stop.


Kalau nak cerita pasal ex-s ni dah ada kat entri lepas. Apa yang aku nak highlight kan kat sini, cinta pertama biasanya datang dari perasaan ingin tahu kita tentang apa rasanya bercinta. Sebab tu first love kita biasanya di zaman persekolahan. Masa tu sikap ingin tahu serta macam-macam persoalan bermain dalam diri. Apa itu cinta ? Seronok ke bercinta ? Macam mana rasa dihargai ? Lebih-lebih lagi kalau rakan-rakan kita ada partner, sedikit sebanyak kita pon nak jugak kan ? So normal jatuh cinta di usia muda.   


Walaupun dah banyak kali kita bercinta, tapi cinta pertama adalah sesuatu yang sangat manis untuk dikenang. Manakala cinta yang kedua, ketiga, keempat dan seterusnya sangat menyakitkan untuk difikirkan lagi. Percayalah :)


Nota kaki,
Aizat Fakhri, Hanif, Shahrul Nizam, Helmi, Zack, Icap, Syaqir, Amy, Yus, Ashraf Hakim, Zaha, Asyim, Matjen, Arif, Azlan, Shamin,




Labels: